Bernhard Hiller
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Vielleicht ein wenig Offtopic, weil es nicht ums Klavier geht sondern um die Geige, aber vielleicht weniger Offtopic als manch anders hier...
In den Proceedings of the National Academy of Sciences fand ich einen Artikel mit der Überschrift "Acoustic evolution of old Italian violins from Amati to Stradivari". Die Autoren analysieren die Töne alter Geigen auf ihre Formanten und vergleichen sie mit den Formanten von Sängern. Sie kommen zu dem Schluß, daß Stradivari höhere Formanten hervorbrachte, was in etwa einer Veränderung des Timbre von Baß zu Tenor entspreche.
In den Proceedings of the National Academy of Sciences fand ich einen Artikel mit der Überschrift "Acoustic evolution of old Italian violins from Amati to Stradivari". Die Autoren analysieren die Töne alter Geigen auf ihre Formanten und vergleichen sie mit den Formanten von Sängern. Sie kommen zu dem Schluß, daß Stradivari höhere Formanten hervorbrachte, was in etwa einer Veränderung des Timbre von Baß zu Tenor entspreche.
"Amati and Stradivari violins are highly appreciated by musicians and collectors, but the objective understanding of their acoustic qualities is still lacking. By applying speech analysis techniques, we found early Italian violins to emulate the vocal tract resonances of male singers, comparable to basses or baritones. Stradivari pushed these resonance peaks higher to resemble the shorter vocal tract lengths of tenors or altos. Stradivari violins also exhibit vowel qualities that correspond to lower tongue height and backness. These properties may explain the characteristic brilliance of Stradivari violins. The ideal for violin tone in the Baroque era was to imitate the human voice, and we found that Cremonese violins are capable of producing the formant features of human singers."